Att vika en vikblöja (“harso”)

Den enklaste typen av innerblöja är en vikt trasblöja, “harso” som många även använder som “spytrasa”. Det brukar komma med några i moderskapsförpackningen så dem kan man börja med.

Jag brukar vika dem enligt modellen “origami”:

1. Bred ut hela harson

20130417-182850.jpg
2. Vik den på mitten

20130417-183002.jpg
3. Vik den en gång till så att den blir fyrdubbel

20130417-183054.jpg
4. Ta tag i det översta lagret i det hörn där det finns fyra skilda lager och dra ut så att harson ser ut såhär:

20130417-183138.jpg
5. Sväng på harson så att undre sidan kommer uppåt

20130417-183311.jpg
6. Vik så att det blir en “korv” i mitten.

20130417-183516.jpg
7. Vill man ha bättre uppsugningsförmåga kan man vika in ett extra avlångt inlägg i denna “korv”.

20130417-183606.jpg
Kändes detta svårt? Här finns en video på YouTube som visar samma vikning.

8. För att få vikningen att sitta bättre brukar jag vika bakre flikarna uppåt innan jag sätter dem runt midjan, på så sätt blir det spändare kring låren. Jag brukar lägga midjeflikarna omlott och lite vika in på magen så brukar de hållas rätt så bra. Sen är det bara att lägga ett plastskal eller ett par yllebyxor ovanpå.

20130417-183743.jpg
Tycker man att det är svårt att få harsona att hållas runt babyn kan man använda sig av Snappyn som man hakar fast. Dessa kan man också använda på formsydda innerblöjor som saknar fastsättning i form av kardborreband (tarra) eller knäppen.

20130417-183819.jpg

Denna typ av innerblöja har jag mest använt mig av på små bebisar, men den fungerar nog också på större barn.

Det som är bra att komma ihåg är att alla inlägg uppnår bästa uppsugningsförmågan först efter flertalet tvättar. Man skall alltså inte ge upp efter en eller två gånger om man tycker att blöjan absorberar dåligt. Detta är en bidragande orsak till att många föredrar att skaffa begagnade blöjor och inlägg, de är redan tvättade så många gånger att de suger upp bra.

5 thoughts on “Att vika en vikblöja (“harso”)

  1. Vårt barn är nu en ettåring, som ålar, kryper och går och vi använder alltjämt dagtid origami-vikt harso med yllebyxa eller skal. Läcker knappt någonsin och i så fall under dagtuppluren, trots extra harso invikt i blöjans mittdel.

    • Tack för komentaren! Själv gav jag upp med harso + skal kombinationen med min första då hon blev hal som en ål på skötbordet. Tyckte det var så svårt att hinna få allt på plats innan hon stack iväg. 🙂

  2. Pingback: Blöjorna i moderskapsförpackningarna åren 1994-1999 | Tygblöjor

    • Tack! Roligt att du gillar bloggen och förhoppningsvis har nytta av den.

      Jag har hela tiden använt samma storlek på vikblöjan, den blir bara mer omlott när de är små. 🙂 De som jag använt är 70 cm * 70 cm.

Leave a comment